Hae tästä blogista

torstai 29. toukokuuta 2014

Miksi kauppa on olemassa?

Sinänsä hyvin simppeli kysymys, joka on mielestäni melko oleellinen tulevaisuutta suunniteltaessa. Taloussivut ja bisnesblogit täyttyvät mutkikkaista selvityksistä taloustilanteen kurjimukseen ja otsikon kysymys sivuutetaan useimmiten suoraan. Ilmeisesti se on liian yksinkertainen ja tyhmäkin. Oli miten oli, tästä tarjolla olevasta asiantuntijoiden suoltamasta syy- ja seurausselvitystulvasta kun yrittää pyöritellä jotain konkreettista, menee pää aiempaa enemmän pyörälle. Metsän näkeminen ei oikein tunnu luonnistuvan, vaikka puuta riittää silmänkantamattomiin.

Paljon puhutaan digitaalistumisesta kokonaisuutena taikka esitellään toinen toistaan parempia verkkokaupparatkaisuja, joissa mobiili-sitä ja -tätä. Kovassa lennossa ovat myös sosiaalinen media ja osallistava markkinointi yrityksen onnen airuina. Hyvä tietysti, että puhutaan ja kyseenalaistetaan perinteisiä tapoja tehdä kauppaa, mutta jotenkin meikäläinen onnistuu useimmiten hukkaamaan asian ytimen. Tai siis kun näissä puhutaan nimenomaan tavoista ja keinoista, ei itse liiketoiminnasta. Tällaiselle perusmerkonomillekin on aikoinaan valjennut, että liiketoimintaa kehitetään järjestyksessä "mitä", "kenelle" ja "miten".

Sikäli mikäli ihmisten ostotottumukset sekä palvelutarpeet ovat jatkuvassa myllerryksessä ja tuotteet ovat vanhoja jo suunnittelupöydällä, pitää edellä mainittuja peruskysymyksiä pähkäillä vähän väliä. Liiketoiminnan kehittäminen panostamalla näppärään ideaan, jolla tekohengitetään kohtaa numero kolme, ei oikein vakuuta. Toki hyvällä tuurilla voivat kohdat 1 ja 2 olla kunnossa pientä kampanjaa varten, mutta pitkässä juoksussa eivät paukut riitä.

Kolmanteen kysymykseen panostamisen vielä ymmärtää puhuttaessa pienistä mikroyrityksistä, joissa yrittäjä/työntekijä tekee sitä, mitä parhaiten osaa ja asiakkaat löytyvät hengenheimolaisista. Silloin ratkaisevaan (lue: toimeentulon turvaaminseen) rooliin asettuu se, miten palvelun saa tuotettua asiakkaille mahdollisimman järkevästi. Pelottavaa on, että samaa kaivoa tuntuvat kiertävän suuryritykset, joiden liiketoiminta sekä toimintatavat ovat periytyneet sukupolvien takaa.

Kuka uskaltaa kysyä 20-metrisen tammipöydän äärellä: "mitä me oikein tehdään"?

Jatketaan ideaa twiiteillä #ekakysymys

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti