Hae tästä blogista

tiistai 7. toukokuuta 2013

Mainonnan omituisuudet - yritysten vuodenajat ja sesongit

Alasta tai yrityksestä riippumatta sesongit tulevat ja menevät suhteellisen ennakoitavalla tavalla. Lähestulkoon kaikilla yrityksillä on omat tunnistetut myyntisesonkinsa. Kauppa käy melkein itsestään ja ainoa huolenaihe on kapasiteetin riittävyys.

Kolikon kääntöpuolella ovat sitten ne matalasesongit, jolloin on iloinen kaupan käydessä edes harvakseltaan. On aikaa seurata kilpailijoiden yhtä heikko myyntiä ja iloita itsekseen näiden samanlaisesta kohtalosta. Oma ajatus tahtoo jumittaa paikallaan, eikä uskoa oikein riitä uusiin ideoihin myynnin nostamiseksi. Sitä on itsekin taipuvainen selittelemään heikkoa myyntiä sillä, että muillakin on hiljaista. Ihan kuin tämä jotenkin auttaisi omaa tuloslaskelmaa tehtäessä: "Oltaisiin tehty reilu plussatulos, mutta kolme kuukautta olikin kaikilla hiljaista".


Omituinen piirre sesonkivaihteluissa on myös se, että käy kauppa sitten hyvin tai huonosti, niin se on aina syy olla panostamatta markkinointiin. Yrityksen toiminnan kehittäminen tuntuu muutenkin olevan helposti sivuutettava aihe. Kiireen keskellä se jää tarpeettomana jalkoihin ja hiljaisena aikana taas säästetään kuluista.

Tietäähän sen, että arkirutiineihin saa helposti käytettyä kaiken liikenevän ajan eikä sitä luovaa ajattelutaukoa saa vain millään järjestettyä. Yrityksen liiketoiminnan kehittymisen ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta olisi kuitenkin ehdottoman tärkeää käyttää hieman aikaa nykytilanteen kartoittamiseen ja toiminnan hiomiseen. Suunnitelmallinen tekeminen on myös tässä kohdin ratkaisevasti tehokkaampaa kuin satunnainen poukkoilu hetken mielijohteesta. Vuositasolla tehdyn markkinointi- tai kehittämissuunnitelman noudattaminen on kuin tutun kartan lukemista ja etenemistä  oikeaan suuntaan sen mukaisesti. Ilman pidemmän aikavälin suunnitelmaa on vaarana että tekemisestä tulee päätöntä tuusaamista. Suunnitelmallisuus sisältää myös sopivan määrän välitavoitteita, joihin voi sitten kehitystä verrata ja hienosäätää toimintaa tarpeen vaatiessa.


Ja siinä kohtaa, kun se oma korkeasesonki hellittää, on oikea paikka iskeä. Aikaa ja energiaa riittää uuden toiminnan ja/tai toimintamallien kehittämiseen. Kun oman alan perinteinen tuote tai palvelu ei käy kaupaksi, pitää ottaa lusikka kauniiseen käteen ja kehittää uusia konsteja myydä tuotettaan. Jopa kokonaan uusia käyttötapoja on vielä keksimättä. Helpoksi en tätä kehittämistä väitä, mutta mahdollista se on.

Sitäkin on hyvä välillä miettiä, että mitkä ovat ne oman tuotteen parhaat puolet ja miten se sijoittuu kilpailijoihin nähden. Olisiko jopa mahdollista napsia uusia asiakkaita muuttamalla hieman omaa lähestymiskulmaansa? Todennäköisesti mikään olemassa oleva yritys ei ole vielä tarjonnut tuotettaan kaikille potentiaalisille asiakkaille, ainakaan tätä kiinnostavalla tavalla. Mitä syvemmälle asiakaskuntaan mennään, sitä pirstaloituneemmaksi myös tarvekenttä muuttuu. Potentiaalisten uusien asiakasryhmien löytyminen on jopa varsin todennäköistä. Pienempiä nämä ryhmät toki tahollaan ovat, mutta uusia mahdollisia asiakkaita niistä kuitenkin löytyy. On lisäksi hyvä muistaa, että kohdennetumpia tarpeita omaavat asiakkaat usein tarvitsevat myös kohdennetumpaa tuotetta. Tarjoamalla räätälöityä palvelua pienemmälle asiakasryhmälle on mahdollista saavuttaa erittäin kannattavaa myyntiä erikoistuotteiden korkeamman katteen myötä.

Itsestäänselviä asioita, mutta rutiinien keskellä niitä on itsekin hyvä välillä möyhiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti